10 roliga fakta om Salvador Dali
Salvador Dali var en av 1900-talets mest kända män av mer än några skäl. Uppenbarligen är hans konst ikonisk, men det var hans extremt udda personlighet, modekänsla, varumärkesmustasch och showmanship som säkerställde att folk kom ihåg honom när han blåste genom staden. Men var han galen eller bara konstnärlig?
Han trodde att han var reinkarnationen av sin döda bror
En möjlig förklaring till Dalis bisarra livsstil kan ligga i hans säregna barndom. Innan Dali föddes hade hans mamma fött ytterligare ett barn, även kallat Salvador Dali. Tyvärr dog den första Salvador av en maginfektion bara 22 månader gammal. Nio månader senare föddes den andre Salvador Dali. Eftersom den andra Salvador liknade den första och hade fötts exakt nio månader senare, började hans föräldrar hysa en misstanke om att han faktiskt var deras döda barn som återföddes. När Dali var fem år tog hans föräldrar honom till den första Salvadors grav och informerade honom om deras tro att han var reinkarnationen av sin egen döde bror. Detta hade en enorm psykologisk effekt på Dali - mycket av hans senare arbete skulle innehålla anspelningar på det döda barnet han trodde var den bästa delen av honom. Den traumatiska upplevelsen kan också hjälpa till att förklara några bisarra händelser som hände samma år. . .
Barndomens sadism
För Dali, även från en mycket ung ålder, var njutning och smärta i stort sett samma sak. Åtminstone så skulle Dali motivera sin barndomsvana att attackera människor utan någon uppenbar anledning. Det värsta exemplet inträffade när han var ute och gick med en kompis och märkte att ett säkerhetsräcke saknades på bron de gick över. När han observerade att det inte fanns någon i närheten, bestämde sig Dali för att kasta sin vän från bron. Pojken föll nästan 5 meter på vassa, taggiga stenar och skadades allvarligt. Kände Dali någon skuld eller ånger över detta? Nåväl, när han såg sin väns mamma ta hand om den skadade pojken, satt den femåriga Dali lugnt, log och åt körsbär när hon passerade med skål efter skål med blodigt vatten. Skuld? Antagligen inte.
Senare samma år inträffade en annan bisarr incident när Dali tog hand om en skadad fladdermus. En dag kollade han på fladdermusen och såg att den hade blivit överväldigad av myror och långsamt åts upp levande. Dalis reaktion var att ta upp fladdermusen och bita i den och myrorna.
Avida dollars
Inom konstgemenskapen var Dali känd för sin kärlek till att tjäna pengar. På grund av detta kallades han ibland hånfullt "Avida Dollars", vilket både är ett anagram av Salvador Dali och en referens till hans girighet. Dali skulle göra i stort sett vad som helst för att tjäna pengar. Han designade den berömda Chupa Chups lollipops-logotypen och 1969 års logotyp för Eurovision Song Contest. Han dök också upp i annonser för Lanvin-choklad, konjak och till och med alka seltzer.
Men det var bara de lagliga sätten han tjänade pengar på - han var också lite av en bedragare. Han motiverade den enorma prislappen på en tavla med att berätta för en rik kund att färgen hade blandats med giftet från en miljon getingar. Det hade den inte. En annan bluff av Dali hände när han kontaktades av Yoko Ono, som begärde ett hårstrå från hans mustasch. I gengäld krävde Dali 10 000 dollar. När Yoko hostade upp skickade Dali henne ett torkat grässtrå istället, eftersom han var orolig att Yoko skulle använda håret för häxkonst. Allvarligt.
Dali hade också ett nytt sätt att undvika restaurangräkningar. Han bjöd ofta ut stora grupper av vänner på dyra luncher. När det var dags att betala skrev Dali glatt ut en check på hela beloppet. När han visste att servitören tittade, klottrade han slentrianmässigt på baksidan av checken, i vetskap om att ingen med sitt fulla sinne någonsin skulle lösa in en check med en originalskiss av Salvador Dali på. Så checken skulle försvinna och Dali skulle komma undan med att inte betala räkningen.
Stunts
Förutom att vara konstnär, författare, vetenskapsman och vad han än bestämde sig för att bli när han vaknade på morgonen, var Dali en showman. Ibland kan hans stunts vara ännu mer slående än hans konst. Till exempel höll Dali en gång en föreläsning klädd i en hel djuphavsdykardräkt, som han vägrade ta av sig, nästan kvävdes som ett resultat. 1955 kom han till ett tal i en Rolls-Royce full av blomkål eftersom han fascinerades av deras form.
För att sälja sin bok, The World of Salvador Dali, låg han i en sjukhussäng i en bokhandel på Manhattan omgiven av falska läkare och sjuksköterskor, ansluten till en maskin som mätte hans hjärnvågor. Den som köpt ett exemplar av boken fick också en kopia av maskinens avläsningar. Han gick senare tillbaka till blomkål, den här gången fyllde han en limousine med dem och körde genom Paris gator och delade ut dem till mycket förvirrade parisare.
Hans konstiga fascination av Hitler
Dali var besatt av Hitler på ett sätt som till och med Hitler förmodligen skulle ha funnit oroande. Under nazisternas framväxt försökte de flesta surrealistiska konstnärer ta avstånd från fascismen och Hitler. Dali, å andra sidan, började måla honom. En målning av Dalis som först ser ut att vara ett landskap är faktiskt ett fotografi av Hitler som vänts på sidan och gjorts för att se ut som en lugn sjö. Senare, på frågan om hans fascination för Hitler, sa Dali: "Jag drömde ofta om Hitler som andra män drömde om kvinnor."
Om du tror att det här inte kan bli läskigare, oroa dig inte, det gör det. Dali fortsatte med att säga: "Hitler tände på mig i det högsta ... Hans [Hitlers] feta rygg, speciellt när jag såg honom dyka upp i uniformen med Sam Browne-bältet och axelbanden som höll hårt i hans kött, väckte in mig en läcker smakupplevelse som har sitt ursprung i munnen och ger mig en Wagner-extas." En av Dalis senare målningar heter helt enkelt Hitler Onanerar och tyvärr finns det inget surrealistiskt med namnet - det visar precis det. Tack och lov är Hitlers manlighet till stor del dold bakom några små hästar med metallben.
Dali Atomicus
Resultatet av ett samarbete mellan Dali och den kända fotografen Philippe Halsman, Dali Atomicus är en ode till Dalis berömda målning Leda Atomica. Bilden visar Dali, möbler och flera katter hängande i luften medan en ström av vatten ormar genom handlingen som en raderad scen från Inception. Det är en fantastisk bild, med tanke på att den gjordes 1948, långt innan CGI och Photoshop kunde ha skapat effekten.
Istället skapades bilden på gammaldags vis – det hela är på riktigt. För att uppnå effekten hölls möblerna uppe av vajrar medan Dali hoppade och någon ur ramen slängde in en hink med vatten och flera levande katter i skottet. Tyvärr kunde den önskade effekten inte uppnås i en tagning, eller ens två. Det måste göras häpnadsväckande totalt 28 gånger. Tänk på att efter varje tagning skulle någon stackars (förmodligen 40-talets motsvarighet till en praktikant) ha behövt samla ihop de utspridda, skräckslagna katterna och sedan kasta dem mot kameran igen.
Dalis inspiration
När du tittar på Dalis målningar kan du misstänka att de var resultatet av kraftigt missbruk av psykofarmaka. Ändå, sade Dali berömt, "Jag använder inte droger. Jag är droger." Så var fick han sin inspiration om inte från droger? Tja, Dali hade några knep för att göra sig själv mer kreativ. En involverade en plåt tallrik och sked. Dali satte sig på en stol med skeden ovanför tallriken och slumrade till. När han somnade, skulle skeden falla ner på tallriken och göra ett ljud tillräckligt högt för att väcka konstnären i tid för att anteckna de surrealistiska bilderna han såg i sina drömmar.
Andra gånger stod Dali på huvudet tills han nästan svimmade, vilket tillät honom att bli halvklar. Dalis mest kända teknik kallades "Paranoiac-Critical Method". Detta innebar att försöka skapa ett självframkallat paranoid tillstånd, vilket gjorde att han kunde rita irrationella relationer mellan osammanhängande föremål och att skildra landskapet i sitt eget undermedvetna.
Dalis ovanliga äktenskap
I augusti 1929 träffade Dali sitt livs kärlek: Elena Ivanovna Diakonova, mer känd som Gala. Tyvärr var Gala redan gift med den franske surrealistiska poeten Paul Eluard. Dali var inte avskräckt: "Hon var avsedd att vara min Gradiva, den som går framåt, min seger, min fru." Eftersom Gala och Eluard hade vad vi nu skulle kunna kalla ett "öppet äktenskap" - de hade tidigare tillbringat tre år i en menage a trois med konstnären Max Ernst - var det lite som hindrade hennes förhållande till Dali. Efter att ha skilt sig från Eluard (även om de tydligen fortsatte ett sexuellt förhållande) gifte Gala sig med Dali 1934. De skulle förbli tillsammans till hennes död 1982.
Även om det inte precis var ett traditionellt äktenskap - båda fortsatte att träffa andra människor - var förhållandet tydligen lyckligt. Gala blev Dalis musa och affärschef, hennes ekonomiska klurighet stödde hans extravaganta livsstil. Partnerskapet var så viktigt att Dali ofta signerade konst med bådas namn. År 1968 köpte Dali Gala ett slott i Spanien, som hon accepterade under förutsättning att han endast kunde besöka henne där efter att ha fått hennes skriftliga tillstånd. Det kanske låter ovanligt - men skulle ingen behöva lite ledigt om de var gifta med Salvador Dali?
Det kungliga hjärtat
Trots excentricitet som ibland gränsade till fullständig och fullkomlig galenskap, var Dali ett geni. Ingenstans är detta mer uppenbart än Dali Joies, en samling smycken designad av Dali i samarbete med en amerikansk miljonär vid namn Cummins Catherwood. Den rika Catherwood levererade ädelstenar för miljontals dollar, som Dali inkorporerade i ett antal utsökta delar. Med hjälp av Dalis mönster producerades kollektionen i New York under överinseende av den argentinske silversmeden Carlos Alemany. Totalt tillverkades 39 stycken, som sedan bytte ägare flera gånger innan de slutligen såldes till Salvador Dali Foundation för 5,5 miljoner euro (nästan 7 miljoner dollar) 1999.
Det centrala stycket är The Royal Heart. Tillverkad av rent guld och täckt med fantastiska 46 rubiner, 42 diamanter och två smaragder, det mest fantastiska med The Royal Heart är det oroande sättet det faktiskt slår som ett levande mänskligt hjärta.
Alice Cooper hologram
Dali hade många kända vänner och umgicks med Elvis Presley, John Lennon, David Bowie, Pablo Picasso och till och med Sigmund Freud. Men förmodligen var hans konstigaste bekantskap med rocklegenden Alice Cooper. 1973 hörde Dali talas om Cooper och blev fascinerad av hans scenshow, som delvis var inspirerad av Dalis verk. Naturligtvis bad artisten om ett möte med Cooper och hans manager. Enligt Cooper dök Dali upp i en kappa i giraffskinn, gnistrande strumpor från Elvis och lockiga, elastiska stövlar. Han beställde en kopp varmt vatten, som han fortsatte att fylla på från en burk med honung som han hade i fickan, sedan klippte han den droppande honungssträngen med en sax som han hade i sin andra ficka. Dali åtföljdes av ett följe av vackra tonåringar klädda i kläder som inte sa något.
Saker och ting blev konstigare när Dali gav Cooper en gipsskulptur av hans hjärna, krönt av en choklad-eclair med riktiga myror som sprang ner i mitten - och sedan bad Cooper att modellera åt honom. Det slutade med att Cooper gjorde det under beväpnad bevakning, eftersom han bar en diamantdiadem från Dali värd 2 miljoner dollar. I slutet av den hade Dali skapat ett fantastiskt roterande hologram av Cooper täckt med diamanter och bitit i huvudet på en Venus de Milo-statyett. Han åstadkom detta genom att använda laser för att fånga en tredimensionell bild.